Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis i mostrar publicitat relacionada amb les seves preferències. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús. OK | Més informació

ESTIMULACIÓ SENSORIAL I COGNITIVA

Sala d'estimulació en el nostre gabinet:

Estimulant l'aprenentatge:

Avui en dia disposem de diferents eines d’avaluació psicològica amb suficient fiabilitat i validesa per detectar, de forma primerenca, retards de tipus maduratius o del desenvolupament en nens.
Això vol dir que tenim la possibilitat de detectar, ja en nens molt petits, diverses dificultats (retard de la parla, interès per l’entorn, motricitat, etc.). Davant aquests símptomes és molt important que, independentment de que no tinguem encara un diagnòstic clar, puguem efectuar ja un treball d’estimulació primerenca. Aquesta feina ha d’anar enfocada a millorar les àrees que presenten retard en el seu desenvolupament.
Quan són nens petits (menors de 2 o 3 anys) té especial importància que el professional, a banda de treballar amb el nen/a, pugui traslladar als pares i altres persones significatives de l’entorn del nen, orientacions, pautes, exercicis i, en definitiva, la informació necessària perquè el treball d’estimulació també sigui aplicat a casa o altres ambients (llar, escola...), estant sempre vigilants dels avenços del nen i d’anar adaptant o canviant coses a mesura que el nen/a evolucioni o ho precisi.
Però treballar amb nens petits o que presenten retard en el seu desenvolupament vol dir que hem de ser capaços d’establir unes condicions de treball atractives, en les que la curiositat i l’atenció a l’entorn, es mantinguin vives.
Això s’aconsegueix mitjançant diferents recursos auditius, visuals, sensorials, etc, que fan que els nens assumeixin les diferents tasques que ens interessen pel seu desenvolupament, des d’una vessant lúdica i, per tant, ens permeti treballar més i millor.

La taula de llum:

Aquest dispositiu és un panell de metacrilat il·luminat per sota amb leds. Això crea un entorn molt lúdic pels nens, que poden manipular diferents elements translúcids. Poden ser peces de construcció, sorra, siluetes d’animals, persones, etc, que podem resseguir, i també lletres i números en els que podem anar practicant el traç.
També podem experimentar amb els colors i la seva barreja per crear-ne de nous. Les possibilitats són moltes i les podem adequar a les necessitats de cada nen.

La sorra cinètica:

Aquesta sorra meravella als nens. El seu tacte és especial. No s’enganxa no embruta i es pot modelar perfectament qualsevol figura amb motllo o no. Té efectes relaxants, de centrar l’atenció i despertar la creativitat. Perfecte per tot el públic a partir de 2-3 anys.

La llum negre:

La llum negra o ultraviolada fa temps que s’utilitza per diferents funcions decoratives, artístiques i també lúdiques. El seu efecte consisteix en que els objectes, especialment de colors blancs, adquireixen una forta brillantor de tal forma que es tornen fosforescents.
Els nens experimenten un nou entorn, on els objectes adquireixen una nova forma i color. Si afegim pintures per paper o corporals que són reactives a aquesta llum, tenim unes condicions ben atractives per treballar.

Projector:

Aquest instrument ens permet crear un ambient especial al voltant del nen, mitjançant una sèrie d’imatges o formes en moviment projectades a una paret o al sostre. Es pot utilitzar per treballar la calma, l’atenció i també la imaginació.

Efectes de llum i so:

La combinació d’efectes de llum i música poden crear uns efectes molt positius en els nens. Hem de saber abans quina és la funció que li volem donar. Propiciar un estat de relaxació o millora de l’atenció ho podem fer, per exemple, amb els sons de la música REI (Rhythmic Entrainment Intervention) amb acompanyament o no d’efectes de llum que podem canviar segons el ritme de la musica o la interacció del nen amb ella.

Les bombolles de sabó:

Un recurs clàssic per estimular els sentits en els més petits.
Les bombolles de sabó poden ser produïdes pel propi nen o mitjançant dispositius mecànics que en un moment donat poden omplir de fantasia qualsevol racó.

Coordinació visomotriu:

Alguns nens poden presentar una mala coordinació viso-motriu, tenint dificultats en el inici de l’escriptura. Tots aquets aspectes poden ser treballats amb diferents instruments que comprenen tant elements o joguines manipulatives, de diferent nivell de dificultat, com activitats en pantalles digitals.

Associació:

Els nens comencen a aprendre associant objectes, imatges, etc. Això està en la base de lo que anomenem “conceptualització”. És a dir, si aprenen a organitzar la informació en categories i conceptes d’una forma lògica, poden emmagatzemar més informació i la tindran organitzada de forma que serà més accessible quan intentin recordar-la.

Seqüenciació:

Els exercicis de seqüenciació ajuden al nen a ordenar la informació en base a uns criteris lògics.
Es poden utilitzar a diferents nivells segons el necessitats de cada nen. En tot cas, l’objectiu és donar forma o sentit una sèrie d’elements (normalment visuals o manipulatius) que es presenten individualment i que han d’acabar formant un tot.

Sèries:

Les sèries constitueixen un conjunt d’activitats normalment manipulatives o visuals que pretenen estimular en nens la creació d’un cert ordre (color, forma, mida, etc.) en diferents objectes presentats.
Les series solen utilitzar-se abans que les seqüencies i suposen un bon recurs per estimular en els més petits qualsevol tipus d’aprenentatge.

Panells interactius:

Utilitzats per diferents necessitats d’aprenentatge, els panells interactius ofereixen un entorn atractiu al nen i un espai on poder ordenar una sèrie d’imatges a les que podem posar veu o so. Sigui per estimular el llenguatge, per estructurar una sèrie d’activitats o rutines o com a eina de comunicació alternativa, aquets panells resulten imprescindibles si treballem amb nens amb diferents necessitats.

Les emocions:

Creiem que el treball amb les emocions és també molt important i cal treballar-les des de ben petits. Conèixer les emocions ens fa ser més capaços d’autogestionar-nos i entendre moltes de les reaccions d’altres persones. Amb els més petits ja podem treballar-ho amb diferents jocs educatius que comprenen figures, cartes, dibuixos, etc.

Necessita més informació o ajuda?

00000936